Van Thomas után - esszé
Alapvetően egy
valóban nagyközönség számára érdemes, elérzékenyítő filmet láthattam a Thomas
után című produkcióban. Mindig örömmel tölt el, ha egyszerű filmes eszközökkel,
kis költségvetéssel készült tv filmben láthatok ilyen megrendítően mély,
teljesnek mondható alkotást. Talán ezáltal is sikerült ilyen közel hozni, ember
és családcentrikussá tenni, hogy érzelmeinket, együttérzésünket, és netán
némelyek ellenszenvét is megmozgassa, amire így egyben szükség van, hiszen ez
mozdíthatja el a legújabb kor válogatás nélküli információktól terhes,
járulékos közönyéből az embereket. Egyszerűen végig benne éltem a filmben, s
képes voltam odaadó együttérzésre, s megoldásokat keresgélni.
Előre bocsájtom, hogy
nem vagyok sem filmesztéta, sem a filmben szereplő pszichológiai, pedagógiai, szociális,
illetve társadalmi problémák szakértője. Márpedig ezekből számos tárult elénk,
mind-mind megoldásért kiáltva. Kiragadok néhányat. Úgymint a gyermeke
szeretetéért kilátástalannak látszó, mindennapos küzdelmet folytató anya
szerepét, aki megfásulni látszik a gondokban, kimerültségben, elhidegült
párkapcsolati magányban autista kisfiával, akivel saját bevallása szerint még
csak beszélgetni sem tud, sem pedig megölelni őt. Ugyanígy az anya
türelmetlenségéből és bizonyára tapasztalatlanságából is fakadó gyermekéhez
való hozzá nem értését. A férjével, gyermeke apjával való hűvös, és elutasító
viselkedését. A szülők eltávolodását egymástól. A társadalom egyfajta peremére
sodródást. Az emberek ismereteinek hiánya, zavarossága és az értetlenség miatti
megvetését. A segítő jószándékot, még ha némely esetben értelmetlennek
minősíthető. Az integráció nehézségét, illetve ellehetetlenedését. A
fogyatékkal élő gyermek családjának széthúzását, vagy éppen ellenkezőleg, egyes
családtagok összetartó és példamutató viselkedését, mely nem minden esetben
feltétlenül elnéző, gondolok itt a nagynénik, illetve a másik oldalon a
nagymama és az apa személye is. A jó szándék, mint Thomas kutya családba való
behozása esetében is szolgálhat egy olyan megálmodott lehetőséget, amely célt
érhet a családban felnevelt autista gyermek és szülei hétköznapi gondjait
érintve, s optimális esetben elősegítheti a kisgyermek fejlődését, a
lehetőségekhez mérten az integrációját. Sajnos ezek a problémák egyáltalán nem
példa nélküliek.
Elgondolkodtam a film
kapcsán, hogy vajon száz családban nevelt autista gyermekből hányan kapnak
legalább ennyi lehetőséget? Hiszen ez az éremnek csak az egyik oldala, ezt a
családot az édesapa egy fizetésből el képes szépen tartani, jó családi
életkörülményeket biztosít, miközben végig kitart szerettei mellett, érett
viselkedésével bizonyítja szeretetét, és példát állít mindannyiunk elé.
Halovány lehetőségként felcsillantja és pozitívan értékeli a film a más
társadalmi rétegből, netán csonka családból jövő, vagy a helyzetet egyszerűen
feldolgozni képtelen családok autista gyermekeinek a speciális, bentlakásos
iskola lehetőségét is. Ahogyan a kis
létszámú oktatásban való részvételt, de a szegregáción kívül más
intézményesített választ nem kapunk erre a filmben. Egy válaszlehetőségként a
kutya, mint terápiás társ jelenik meg, ami esetünkben szinte az egész családra,
s bizonyíthatóan az autista gyermek fejlődésére is jótékony hatással bír.
Nekem személy szerint egy dolgon
kattogott, s kattog azóta is az agyam, az anya bizonyára dilettáns, hozzá nem
értő viselkedését, és az ezzel párhuzamosan fellépő stressz és kimerültség,
elszigetelődés nyomait, magányosságát és fokozatosan hullámzó depresszióját
látva, és mélyen átérezve. Mégpedig azon gondolkodom, hogy az édesanyákat ki is
neveli, ki tanítja? Ki mindenkitől láthatnak viselkedés mintákat, s vajon ezek
valóban jók-e? Különösen, ha sérült és fogyatékkal élő gyermekeket nevelnek?
És egyáltalán… Tovább
gondoltam a filmet, amely egy 2000-es évek elején játszódott igaz történet
feldolgozása. A mai kor olyannyira megváltozott, hogy teljesen átértékelődött a
családok, mint a társadalmunk legkisebb és legalapvetőbb sejtjeinek a helyzete.
A szülők és nagyszülők már nem élnek egy közösségben, mintegy "kommunában", ahol mindenkinek minden időben, külön vészhelyzetben is(!) meg van a dolga. Az anyák, a szülők nem vihetik magukkal a gyermekeiket munkába, mint alig több, mint fél évszázada mondjuk a parasztok, vagy napjainkban, egyes fejlődő, és más kultúrájú, természetközeli népek. Erről egy másik írásban fogok mesélni, belinkelem majd ide, hogy könnyebben megtaláld (kattints ide!). A nagymamák gyakran még
dolgozni járnak, amikor a kis unokáiknak és az őket nevelő szülőknek talán a legnagyobb
szükségük lenne rájuk, s a tapasztalataikra. Szerencsésnek és áldottnak tartom
azt a kisgyermeket, aki teljes egészében kaphat a nagymamájából egy neki való
részt, ahol valóban részt képesek vállalni a nagyszülők a gyermek körüli
teendőkből, még akkor is, ha ezek az idősek nem szakemberek, és ők maguk nem
fogyatékos gyermekeket neveltek fel. Így viszont tovább lebeg a kérdés a fejünk
felett, és az egész társadalmunk s a hiányos szociális háló felett: ki segít
egy édesanyának a gyakorlatban jó anyává válni? S milyen is a jó anya, kit
érhet kritika? Egyáltalán jogosan érheti-e bármiféle destruktív kritika? Erre
sem ad választ a film.
Levonható a
következtetés, hogy bár érzelmeket nem, csak az érzelmek generálta viselkedési
formákat taníthatjuk meg az autista gyermeknek, mégis egy összetartó, és őt
szeretettel és gondoskodással nevelő család, sok egyéb kompetenciát megszerezhet,
de főleg tapasztalati úton. És igen, egy ilyen családban helyt lelhet, s magára
találhat a problémás gyermek, hogy ne kitaszított és teljesen peremhelyzetű,
hanem értékes felnőtt váljon belőle. Elmondhatjuk, hogy bárhogyan is alakul a
fejlődése, a lényeg mégis a szeretet. Nem vethetjük el. Nem kezelhetjük,
degradálhatjuk le. Ez a kulcs. És ezt kell megőriznünk nekünk is, az ilyen
családok életén kívülállóknak, és segítő óvodapedagógusoknak is. Minden más
megtanulható.
Van Thomas után. Van
élet autista, illetve más fogyatékkal élő és sérült gyermekek nevelésén túl is.
Ezt pedig maga a megoldás hozza el. A feltétel nélküli szeretet.
Kapcsolódó tartalom:
Mi történik velünk? Családok régen és ma - 1. rész - esszé, Gondolatok társadalmunk a legkisebbjéről és a legfontosabbjáról.
Kapcsolódó tartalom:
Mi történik velünk? Családok régen és ma - 1. rész - esszé, Gondolatok társadalmunk a legkisebbjéről és a legfontosabbjáról.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése
Szólj hozzá: