5+1 szempont, ha író vagy, hogy könnyebben rád találjanak a könyved leendő olvasói


5+1 szempont, ha író vagy, hogy könnyebben rád találjanak a könyved leendő olvasói
Avagy kell-e tudnod, ki a könyved olvasóközönsége?





„A jó olvasó nem az írót keresi a műben, hanem saját magát. S a műnek, ha valóban mű, annyi jelentése van, ahány olvasója. Ezért kimeríthetetlen.”
(Tőzsér Árpád)


  Bármily meglepő is, azok számára, akik a könyvüket írják, az az egyik első tanácsom egy rövid és konstruktív bemutatkozó megírása után, hogy nézzék meg, kik fogják olvasni a könyvüket.

  2020. márciusában sokan otthon ragadtunk, ki home officeban tolja, ki a kisgyermekeivel, ki pedig a munkahelye teljes vagy részleges pánikszerű bezárása, esetleges kényszeres munkahelyi átcsoportosítások miatt. (Erről a nagy családi közösségről, együttlétről vagy ha úgy tetszik, újra egyesülésről, annak örömeiről, bánatairól, ijedelmeiről és gyönyörűségeiről majd egy másik cikkben írok. Mert igen, mi is megéljük a napi hullámzást kislányaimmal.) A lényeg az, hogy rengetegen itthon maradtunk. Valahogy így történt, hogy mi, írók is, s akadt, aki napi több óra szabadidőt nyert pusztán azzal, hogy nem kell bejárnia, autóba, vonatra, buszra ülve beutaznia a munkahelyére.

  Mihez is kezd ezzel a hirtelen jött idővel egy író, aki könyvet szeretne írni? Hát, könyvet ír! Ugye, ugye, te is? Én is. Kezdő és küzdő írók is, olyanok is, akik eddig még nem rakták össze soha egy könyv anyagát, olyanok is, akiknek ott lapul - mit lapul? - rejtőzik, bújik, sunnyogva, eltakarva, netán szégyellve, de mindenképpen eldugva a világ elől számos ötlet, esetleg egy egész nyers kézirat. Egy éltre váró csoda. És vár. Mint ahogy a békává varázsolt királyfi a királylány csókjára, az elvarázsolt kastély szörnyetege az őszinte szerelemre, a hányatott sorsú Hamupipőke a hercegre. Mire vár? Arra, hogy csókold meg és szeresd! Varázsold el, színezd ki, tedd magadévá! Egyszerűen öleld a kebledre és írd meg! Most te is azt mondhatod, mint ők, na jó, jó, írom én, de hogyan?

  Nos, ugyanezzel a kérdéssel kerestek meg többen is márciusban, így a karanténhelyzetben otthonukba, négy fal közé szorult írók és írópalánták, akik lássuk csak be, magához a könyvíráshoz, a tervezési és alkotási szakaszhoz a lehető legjobb helyen vannak otthon. (A könyvírás fázisairól, állomásairól, illetve a könyved munkálatainak optimális helyszíneiről, mint például az alkotósarokról szintén egy vagy több másik cikket tervezek írni, be fogom ide linkelni kapcsolódó témaként, hogy könnyebben megtaláld.) Megígértem nekik, hogy segítek, de azt is megmondtam, hogy ezt csak úgy teszem meg, ha komolyan veszik végre az írást, a könyvért kiabáló regényüket,  meséjüket, novellájukat, és akkor is csak terelgetni, irányt mutatni, ötleteket és gyakorlatias tapasztalatokkal, kérdéseket tudok átadni, amiből a nekik tetszőt magukévá tehetik, és közben szépen megírhatják a könyvüket. Ők írnak, én a könyvírás programban csupán segítek szembe nézni a könyvvel, ezzel az írói monstrummal, ami sokszor ijesztően tornyosul előttük.

  Kik az olvasóid? Ilyen és hasonló, nem igazán várt kérdéseket teszek fel nekik, függetlenül attól, hogy szórakoztató-, gyermek, vagy mondjuk szakirodalmat írnak-e. És ahogy most téged is, úgy ezeket az írókat is arra buzdítom, hogy járjuk körbe ezt a kérdéskört, hogy segítsen neked és az olvasóidnak a nagy egymásra találásban, egyszerűen azért kell ezt hajszál pontosan tudnod, hogy hozzájuk szólhass, ne téveszd el a hangot, amit meghallanak, amire felfigyelnek olvasnivalót keresve, a könyved olvasásakor, és a posztjaidban, cikkeidben, egyszóval akkor, amikor nekik kommunikálsz majd. Jól ismerve őket rájuk hangolódhatsz, hozzájuk szólhatsz, könnyebben fogod tudni elősegíteni a könyved marketingjét. Ne borzongj! Tudom, hogy legtöbbünknek mintha a fogát húznák erre a „marketing” meg az „eladás” szóra, de tudjuk jól, hogy ez is hozzá tartozik egy könyv életéhez. Annyira, hogy nem szívesen macskakörmöztem, mert mintha kicsit kívülállóvá tenném, mintha zárójelet használtam volna. Fogadjuk el végre, és szájhúzogatás helyett inkább nézzünk szembe a mumussal! És erről is fogok szólni a maga idejében. De most lobbanj szerelemre a készülő könyved iránt és csókold meg, hogy azzá válhasson, ami!

  Persze, feltételezem, hogy író vagy, könyvet akarsz írni. és szeretnéd, hogy az olvasóid megtalálják és elolvassák a könyvedet. Felteszem tehát a kérdést: Kik az olvasóid? Gondolatébresztőként járd körbe ezt, ezzel az 5 ponttal és az 1 ráadással:

1.       Kinek szól a könyved?
2.       Határozd meg a célközönséged!  Hajszál pontosan kell tudnod, hogy pontosan célozz és találj!
3.       Mi a problémájuk?
4.       Mi a céljuk?
5.       Hol találod meg a célközönségedet? A neten? A való életben? Mit játszanak? Mit olvasnak? Miről posztolnak, osztanak meg valamit? Honnan rendelnek? Hol néznek filmeket, videókat? Mit néznek? Hol szörfölnek a neten? Hová járnak, mit csinálnak a szabadidejükben? Miben érzik jól magukat? (Például sportolnak, mit hol? Főznek, lájkolnak, megosztanak gasztronómiai cuccokat? Kreatív hobbynak hódolnak? Maguk is alkotó művészek? Gyermeket nevelnek? Netán egyedül? Vagy éppen társat keresnek? Hol? Hogyan? Miért?) Milyen sztárokat vagy ismert embereket követnek, hol nézik, olvassák, hallgatják a híreket, honnan tájékozódnak a mindennapokról? És mindezt mikor teszik? Ésatöbbi…ésatöbbi… Szedj össze olyan dolgokat róluk, amik a könyved profiljába vághatnak, illetve olyanokat is, amik a te érdeklődéseddel és a személyiségeddel is egybevágnak.

És a plusz kérdéskör:

+1. Kik követnek? Kik olvassák rendszeresen és általában posztjaidat stb.? Milyen neműek, korúak? Milyen a munkájuk, iskolázottságuk, családi, párkapcsolati életük stb?

  Ez utóbbit, ahogy a személyes vonatkozást is, én elkülöníteném a többitől, mint a tiszta búzát szokták a pelyvától. De a legjobb, amit mindenképpen fontosnak tartok, hogy csoportosítsd a válaszokat, amiket kikutattál, amiket megtaláltál! Azért, hogy akár részt veszel a könyvíró programban, akár nem, ne csak így a könyvírás elején, a célzott hangod, stílusod, nyelvezeted, megtalálásakor, hanem például a marketinged, a stratégiád tervezésekor is simán csak rá tudj pillantani, és fel tudd használni.


...





Megjegyzések